Rahamuseon uutiskirje 1/22: kurkistus talousosaamiskeskuksen toimintaan

Rahamuseon uutinen

Kurkistus talousosaamiskeskuksen toimintaan

Talousosaamiskeskus aloitti toimintansa Suomen Pankin rahamuseossa tammikuussa 2022. Kiinnostus talousosaamiskeskusta kohtaan on ollut ilahduttavaa ja kevään edetessä museo on tavoittanut kasvavan määrän kävijöitä - yksittäin maaliskuussa museon kävijämäärä lähestyi koronapandemiaa edeltävää tasoa. Uudistettuja opastuksia, joissa tavallisten ihmisten talous on keskeisessä roolissa, järjestetään lähes päivittäin, toisinaan jopa kaksi päivässä. Koululaisryhmät ovat kävijöissä enemmistönä, mutta moni muukin ryhmä varaa opastuksia. Myös toiselle asteelle suunnatut budjettityöpajat on aloitettu. Budjettityöpajoissa opiskelijoiden kanssa käsitellään konkreettisesti oman talouden hallintaa esimerkiksi oman budjetin laatimisen ja muiden innostavien tehtävien kautta.

Talousosaamiskeskus toimii talousosaamisen foorumina

Yksi talousosaamiskeskuksen tehtävistä on toimia talousosaamisen foorumina. Jaamme talousosaamisen edistämisen parissa työskentelevien toimijoiden tuottamia tutkimustuloksia ja tietoa esimerkiksi yleisötilaisuuksissa ja koulutuksissa sekä eri viestintäkanavien kautta. Rahamuseon intendentti Jaakko Koskentola ja talousosaamisen neuvonantaja Anu Raijas esittelivät 11.4. talousosaamiskeskuksen toimintaa livenä lähes 40:lle opettajaopiskelijalle. Tilaisuus oli osa Helsingin yliopiston kasvatustieteellisen tiedekunnan järjestämää Talousosaamista pedagogeille -opintojaksoa. Keskustelu oli vilkasta ja hedelmällistä, mikä osoitti tällaisten tapahtumien olevan tarpeellisia.

Talousosaamiskeskus on herättänyt kansainvälistä kiinnostusta. Talousosaamisen neuvonantaja Anu Raijas esittelee keskusta eri maiden keskuspankkilaisille 29.4. Itävallan keskuspankin järjestämällä talousopetuksen kurssilla.

Tervetuloa vierailulle rahamuseoon ja talousosaamiskeskukseen

Joko sinä olet vieraillut talousosaamiskeskuksessa? Rahamuseon näyttelyyn kuuluvat talousosaamisen sisällöt tunnistat omasta tunnuksesta – henkilö nimeltään Ruu seikkailee talousosaamiskeskuksessa. Tervetuloa!

Suomen Pankin rahamuseon verkkosivusto »
Lisätietoa talousosaamiskeskuksesta »

Talousosaamisuutisia

OECD:n kansainvälinen talouskasvatusverkoston (OECD-INFE) kevätkokous järjestetään 25.–29.4. Suomen Pankista Anu Raijas osallistuu kokoukseen. Kokouksessa käsitellään mm. talousosaamisen mittaamisen uutta työkalua, talousosaamisen strategioiden toteuttamisen resurssointia, senioreiden talousopetusta ja digitaalisen talousopetuksen opasta.

Euroopan komissio ja OECD:n kansainvälinen talouskasvatusverkosto (OECD-INFE) julkaisivat tammikuussa viitekehyksen aikuisten talousosaamisen edistämiseen (Joint EU/OECD-INFE financial competence framework for adults). Komissio ja OECD järjestävät 5.5. keskustelutilaisuuden EU-maiden ja alan sidosryhmien kesken viitekehyksen hyödyntämisestä. Valmistelu lapsille ja nuorille kohdennettujen talouskasvatuksen yhteisten eurooppalaisten suuntaviivojen on alkanut. Suomessa työssä ovat mukana Opetushallitus, opetus- ja kulttuuriministeriö, oikeusministeriö, valtiovarainministeriö ja Suomen Pankki.

Tervetuloa mukaan rahamuseon loppukevään yleisötilaisuuksiin

Suomen Pankin rahamuseon kevään 2022 yleisötilaisuuksissa keskustellaan mm. rahan eri muodoista ja ilmastonmuutoksesta. Studia monetaria -yleisötilaisuudet ovat kaikille avoimia ja maksuttomia. Tervetuloa osallistumaan tilaisuuteen paikan päällä rahamuseossa (Snellmaninkatu 2, Helsinki) tai webinaariosallistujana.

• Ti 26.4. Talouskirja nyt: Osmo Soininvaaran ”2020-luvun yhteiskuntapolitiikka”
  • Ti 3.5. Inflaatiota voidaan mitata, mutta miten hintojen kehitystä ennustetaan vuosiksi eteenpäin?
  • Ti 10.5. Käteinen nyky-yhteiskunnassa
  • Ti 17.5. Digitaalinen euro – mitä se voisi olla?
  • Ti 24.5. Mitä ihmettä Kiinan taloudessa tapahtuu?

Katso tulevat tilaisuudet rahamuseon tapahtumakalenterista »
Katso menneiden tilaisuuksien tallenteet »

Talouskirja nyt -tapahtumassa 26.4. Osmo Soininvaaran ”2020-luvun yhteiskuntapolitiikka”

Tervetuloa osallistumaan Suomen Pankin rahamuseon Talouskirja nyt -yleisötilaisuuteen tiistaina 26.4.2022 klo 17–18. Tilaisuudessa keskustellaan Osmo Soininvaaran kirjan 2020-luvun yhteiskuntapolitiikka pohjalta teollistumisesta ja nykyaikaisen yhteiskunnan synnystä sekä pohditaan, ovatko suuret yhteiskunnalliset uudistukset mahdollisia. Voit seurata tilaisuutta myös verkossa.

Keskustelussa ovat mukana valtiotieteiden lisensiaatti Osmo Soininvaara, ekonomisti Heikki Pursiainen MustReadistä, tutkimusjohtaja Essi Eerola Valtion taloudellinen tutkimuskeskus VATT:sta ja Suomen Pankin johtokunnan varapuheenjohtaja Marja Nykänen.

Lisätiedot ja osallistumisohjeet »