Tieteiden yö Rahamuseossa: Hyvä ja paha tieto

Rahamuseon tapahtuma

Rahamuseon Tieteiden yö syventyy Tieteen päivien 2021 teemaan Hyvä ja paha tieto. Verkkotapahtumassa kuullaan DigiConsumers-tutkimushankkeen tutkijoiden paneelikeskustelu hyvästä ja pahasta rahasta sekä Suomen Pankin vanhemman neuvonantaja Maritta Paloviidan esitelmä kansainvälisen tutkimusryhmän suomalaisille kotitalouksille tekemästä kyselytutkimuksesta.

Tilaisuus pidettiin verkkotapahtumana.

OHJELMA-AIKATAULU

klo 17.00–18.00

DigiConsumers-paneeli: Hyvä raha, pahat ajat. Nuoret uuden talouskurimuksen keskellä

Pitkittynyt koronakriisi voi synnyttää menetetyn sukupolven. Miten voimme estää 90-luvun virheiden uusiutumisen? Myös kahtiajako on nuorten välillä syventynyt. Huono-osaisia nuoria ei suojele kukaan, hyväosaisia nuoria yritetään suojella kaikilta pettymyksiltä. Hyviä taloustaitoja tarvitaan entistä enemmän.

Paneelissa Terhi-Anna WilskaArto AhonenPanu Kalmi ja Kirsti Lonka

Paneelin juontaa Olli-Pekka Ruuskanen

klo 18.15–19.15

Vanhempi neuvonantaja Maritta Paloviita (Suomen Pankki): Taloustutkijalle luulo ei ole tiedon väärti

Luulo on subjektiivinen arvelu tai olettamus ja tieto hyvin perusteltu tosi uskomus tai käsitys. Keskuspankit tarvitsevat tietoa taloudesta, kun ne valmistelevat ja toteuttavat rahapolitiikkaa. Luennolla esitellään Suomen Pankin kyselytutkimus, jossa kartoitettiin kansalaisten talousnäkemyksiä.

Koko tilaisuuden videotallenne:

Paloviidan esityskalvot:

Esitykseen liittyvä tutkimus:

D’Acunto, F., Hoang, D., Paloviita, M. and Weber, M.: Effective Policy Communication: Targets versus Instruments, Bank of Finland Discussion Paper, forthcoming.

DigiConsumers on monitieteinen, nuorten kulutuskulttuureiden muutoksiin, kulutus- ja talouskäyttäytymiseen sekä talous- ja digitaalisten taitojen tutkimukseen keskittyvä konsortio. Hanke toteutetaan vuosina 2019–2025. Rahoittajana on Strategisen tutkimuksen neuvosto (STN). Jyväskylän yliopiston johtamassa konsortiossa ovat mukana Helsingin yliopisto, Vaasan yliopisto, Pellervon taloustutkimus PTT sekä Talous ja nuoret TAT.