Suomen pitkän aikavälin talouskasvu ja julkisen talouden tilanne

Rahamuseon tapahtuma

Suomen väkiluvun ennustetaan kääntyvän laskuun 2030-luvulla. Samalla koulutustason yli satavuotinen kohentuminen saattaa olla tiensä päänsä. Mitä ennustettu väestökehitys ja koulutuksen trendit merkitsevät Suomen talouskasvun näkymille pitkällä aikavälillä?

Julkinen talous lähtee pandemian jälkeiseen aikaan entistä suuremmassa velkalastissa. Kuinka julkinen talous toipuu koronasta? Miten pitkän aikavälin kestävyysvajetta lähdetään kuromaan umpeen?

Toimistopäällikkö Meri Obstbaum ja vanhempi ekonomisti Jarkko Kivistö Suomen Pankista kertoivat aiheesta lisää rahamuseon maksuttomassa yleisötilaisuudessa.

Tilaisuuden tallenne:

Tilaisuuden esityskalvot:

Tämä tilaisuus on osa Studia monetaria -luentosarjaa. Studia monetaria -luentosarjan aiheet liittyvät Suomen Pankin ja Finanssivalvonnan toimialaan ja historiaan. Luennoijat ovat alansa huippuasiantuntijoita ja työskentelevät pääosin Suomen Pankissa ja Finanssivalvonnassa. Sarjan luennot ovat yleistajuisia, eikä niiden seuraamiseen tarvita erityisiä taustatietoja. Yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun.