Inflaatiota voidaan mitata, mutta miten hintojen kehitystä ennustetaan vuosiksi eteenpäin?

Rahamuseon tapahtuma

Eurojärjestelmän rahapolitiikan päätavoite on vakaa hintataso koko euroalueella. Hintavakaus on määritelty kuluttajahintojen erittäin maltilliseksi nousuksi. Inflaatioennusteilla on tämän myötä tärkeä rooli rahapolitiikan viritystä arvioitaessa.

Koronapandemian aikana ja Venäjän hyökättyä Ukrainaan inflaatio on saanut runsaasti huomiota, kun vaihtelut kuluttajahintojen nousussa ovat olleet viime vuosia suurempia.

Miten inflaatiota käytännössä ennustetaan Suomen Pankissa ja EKP:ssa? Mitä menetelmiä hyödynnetään?

Puhujina vanhempi ekonomisti Harri Pönkä ja ekonomisti Sami Oinonen, Suomen Pankki.

Tilaisuuden esitysaineisto:

Tilaisuuden videotallenne:

Tämä tilaisuus on osa Studia monetaria -luentosarjaa. Studia monetaria -luentosarjan aiheet liittyvät Suomen Pankin ja Finanssivalvonnan toimialaan ja historiaan. Luennoijat ovat alansa huippuasiantuntijoita ja työskentelevät pääosin Suomen Pankissa ja Finanssivalvonnassa. Sarjan luennot ovat yleistajuisia, eikä niiden seuraamiseen tarvita erityisiä taustatietoja. Yleisöllä on mahdollisuus osallistua keskusteluun. Rahamuseon yleisötilaisuudet ovat maksuttomia.