Maalaus ja piirustus

Hullunkuriset perheet
Missä kylvet vuonna 2067?
Pelikortit
Rahasarjakuvat 
Sananlaskut


Hullunkuriset perheet

Levylle piirretyt ja maalatut kortit esittelevät taiteilijoiden visioita vuoden 2067 suomalaisista ja heidän ammateistaa. Taiteilijat ovat Helsingin kuvataidelukion oppilaita.


Viljami Graniittiaho
Uusi perhe
2016
digitaalinen maalaus

Teoksessa on uudistuvan maailman yksi mahdollinen perhe. Neurotieteiliä ja hänen kumppaninsa, joka estää yleistyviä ekokatastrofeja, sekä heidän pihasuunnittelijaystävänsä.


Karoliina Joenkari
Nimetön
2016
Puuvärikynät


Siru Kivinen
Kodittomat katusoittajat
2016
akvarelli

Teoksen idea on tullut läheltä, omasta elämästä ja mahdollisesta tulevaisuudennäkymästä. Lapsena sanoin haluavani taiteilijaksi ja sain kuulla, ettei taiteella voisi elää. En kuitenkaan halua elää myöskään ilman sitä, joten aion yrittää, ja jos se ajaa minut kadulle, niin sittenpähän ajaa. Suomi minusta eläköön.


Anni Matikainen
Nimetön
2016
Akvarelli

Inspiroiduin tehtävänannosta, jossa piti kuvitella perhettä 50-vuoden päästä. Toin futuristisuutta esiin lasten värikkäillä hiuksilla ja kyborgiosilla.



Anni Ståhlberg
Subscribelssons
2016
Peitevärimaalaus

Työn aihe oli visioida, millaisia ammatteja Suomesta löytyy tulevaisuudessa. Spekuloin sosiaalisen median suosion kasvun jatkumista ja sitä, kuinka voisi olla mahdollista hankkia leipää pöytään tekemällä videoita nettiin. Toteutin kuvat itselleni mukavimmalla tekniikalla, vesiliukoisilla pastelleilla maalaten.


Miisa Törmänen
Tulevaisuuden toivot
2016
Digitaalinen maalaus

Teos kertoo siitä, kuinka ihmiset ajan mittaan kehittyvät itse aseiksi ja lähemmäksi koko ajan kehittyvän ydinsodan keskipistettä, mitä kuvaavat vähenevä inhimillisyys ja lisääntyvä koneellisuus ihmiskehossa, kuten myös henkilökohtaisen aseistuksen kantaman jyrkät muutokset.


Jenni Vesanen
Tulevaisuuden perhe
2016
Digitaalinen maalaus

Tehtävänantona oli luoda eräänlainen korttisetti, jossa kuvattiin suomalaisia perheitä ja muita ryhmiä 50 vuoden päästä. Pyrin töissäni välittämään Suomen lisääntyvää monikulttuurisuutta, teknologian kehitystä sekä sosiaalisten tekijöiden korostumista tulevaisuuden ammateissa.


Ylva Wahlström
Terve hedonismi
2016
Pastelliliitu

Pohdin virtuaalitodellisuuden mahdollisuuksia kokea asioita, jotka tosielämässä ovat terveydellisistä syistä kiellettyjä. Halusin teoksistani provosoivia ja ajatuksia herättäviä, joten valitsin kokemuksiksi päihteet.


Missä kylvet vuonna 2067?

Missä kylvet vuonna 2067? teossarjan taiteilijat ovat Helsingin kuvataidelukion oppilaita


kuva

Anna Alava
Nimetön
2016
Muovi ja piirros

Kulutuksen lisääntyessä myös roskan määrä on kasvanut. Kierrätys ja roskien käsittely ovat menneet parempaan suuntaan, mutta tilanne voisi olla parempi. Toivon, että teokseni inspiroisi ihmisiä kuluttamaan vähemmän ja kierrättämään enemmän.


kuva

Viljami Graniittiaho
Nimetön
2016
Akvarelli


kuva

Cilla Heldan
Nimetön
2016
Akvarelli


kuva

Eeva Immonen
Nimetön
2016
Piirros


kuva

Liisa Kantokorpi
Nimetön
2016
Akvarelli


kuva

Josua Kerkis
Silmälasit
2016
Akvarelli


kuva

Nenna Koponen
Sinertävä
2016
Akvarelli


kuva

Marika Lahdenperä
Vihreä vesi
2016
Akvarelli


kuva

Emma Lehtinen
Nimetön
2016
Akvarelli


kuva

Anni Matturi
Lehdet
2016
Akvarelli


kuva

Elina Ojanen
Nimetön
2016
Akvarelli


kuva

Suvi Pensala
Violetti naishahmo
2016
Akvarelli


kuva

Mona Rantala
Nimetön
2016
Akvarelli

Suomen vahvuutena on nyt ja tulevaisuudessa luonto, erityisesti vesi ja lumi. Muualla maailmassa vesi saattaa vähetä tai jopa loppua, joten se käy arvokkaaksi luonnonvaraksi, jota Suomesta edelleen löytyy. Olen kuvannut tulevaisuuden suomalaisen puhtaassa jäisessä vedessä.


kuva

Tuulia Rytkönen
Nimetön
2016
Akvarelli


kuva

Marjatta Sutela
Nimetön
2016
Akvarelli


Pelikortit

Futuristinen pelikorttisarja.


kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

kuva

Juulia Ulpuvaara
Pelikortit
2016
Digitaalinen maalaus

Korttien aiheina ovat minun ja ”siskoni” mielikuvitusmaailman hahmot Arai (risti), Skay (ruutu), Toku (pata) ja Reid (hertta), jotka elävät eristyksissä saarella ihmisten sivilisaation romahdettua lähes kokonaan ympäristömyrkkyjen ja saasteiden pilaamassa maailmassa. Arai, Skay ja Toku ovat geenimuunneltuja tutkimuskappaleita, joiden alkuperäinen tutkimustarkoitus oli luoda ihmisiä, jotka kykenevät selviämään nykyistä karummissa oloissa tulevaisuuden näyttäessä huonolta. Osa geenimuunnelluista ihmisistä on tarkoitettu orjiksi, osa on geenihoidon lapsilleen halunneiden vanhempien jälkeläisiä. Pääosin hahmot ovat kasvaneet lapsesta asti suurissa laitoksissa, kuten Arain, Skayn, Tokun ja Reidin asuttamalla saarella. Saaren laitos on ollut hylättynä hahmojen lapsuudesta asti. Reid on neljästä ainoa, joka on ihminen. Maailmassa, jossa sivilisaatiota ei ole ja lähes kaikki vanha tieto on unohdettu, ei ole juuri mitään huolehtimisen aihetta. Robotit ja alemman älykkyystason eläinhahmot hoitavat kasvihuoneita, ja kaikki sujuu suhteellisen rauhallisesti, ellei sattumanvaraisia mutanttien kohtaamisia, avaruusolentoja ja epävakaan maailman ympäristöuhkia oteta huomioon. Maailma on luotu pakokeinoksi meille lapsille silloin, kun kaikki ei mene ihan putkeen elämässä.



Rahasarjakuvat

Yhden ruudun sarjakuvia, joka kertovat rahasta, tuloista sekä rahattomuudesta. Näkökulmat ovat kriittisiä, ihailevia, ironisia ja satiirisia. Sarjakuvissa tulee esille myös taiteilijoiden omia mielipiteitä. Taiteilijat ovat Helsingin kuvataidelukion oppilaita.


Jaana Aaltonen
Ehkä sitten ylihuomenna
2016
lyijykynä ja tussi paperille

Teos kertoo ihmisten erilaisista käsityksistä rahan määrästä, samalla kun se käsittelee eriäviä mielipiteitä siitä, mikä on hyvä käyttökohde rahalle.


Eleonora Bergholm
Nimetön
2016
lyijykynä ja tussi paperille

Haluan kommentoida sarjakuvallani kaupoissa käytettäviä jippoja, joilla ihmiset saadaan ostamaan ja kuluttamaan. Sain kuvattua sarjakuvassani näitä tilanteita.


Janne Granlund
Nimetön
2016
Tussi ja lyijykynä paperille


Noora Hovatov
Leikkaukset
2016
lyijykynä ja tussi paperille

Teoksen lähtökohtana olivat tänä vuonna tehdyt leikkaukset ja varsinkin leikkauksien kohteina olevat. Halusin kertoa työlläni tai enemmänkin huomioida työlläni, mitä leikkaukset voivat aiheuttaa.


Jerri Keto
Massiivinen
2016
Tussi ja lyijykynä paperille

Haluan näyttää teoksellani kuinka Suomesta tulee koko ajan yhä monikulttuurisempi.


Jasmiina Kuronen
Nimetön
2016
Tussi ja lyijykynä paperille


Kiia Laurila
Young money cash money
2016
Tussi ja lyijykynä paperille

Teos kertoo sukupolvien välisestä kuilusta ja siitä, kuinka vanhemmat ihmiset eivät ymmärrä nuorten taloudellista ahdinkoa.


Ella Nikulainen
Raha ratkaisee
2016
Tussi ja lyijykynä paperille

Työni lähtökohtana on pohtia rahan merkitystä nyky-yhteiskunnassa. Rahaa arvostetaan yhä enemmän ja sitä pidetään menestymisen merkkinä.


Anna-Maria Närä
Nimetön
2016
Tussi ja lyijykynä paperille


Meri Partanen
Nimetön
2016
Tussi ja lyijykynä paperille


Olivia Pihamaa
Nimetön
2016
Tussi ja lyijykynä paperille


Jade Rantala
Nimetön
2016
Tussi ja lyijykynä paperille


Taru Saarelainen
Leikkausbingo
2016
Tussi ja lyijykynä paperille

Yksiruutuisen sarjakuvan nimi on leikkausbingo, ja sitä inspiroi hallituksen joskus päättömiltäkin tuntuvat leikkaukset.


Anzhej Soboleva
Nimetön
2016
Tussi ja lyijykynä paperille


Veera Tirinen
Nimetön
2016
Tussi ja lyijykynä paperille


Sananlaskut

Taiteilijat ovat kuvanneet rahaan liittyviä sananlaskuja akvarelleina. Taiteilijat ovat Helsingin kuvataidelukion oppilaita.


kuva

Erika Airo
Ahne on hyvä ottaan mutta käs vapisee, jos antaa tarttis.
2016
Akvarelli

Kun luin sananlaskun, tiesin heti, että halusin tehdä tähän päivään sopivan, nykypäivän näköisen version siitä. Halusin kuvata sananlaskun ahneena, itsekeskeisenä ihmisenä, joka kurottelee joka suuntaan kahmiakseen itselleen kaiken, mitä vain käsiinsä saa. Silti tämä ahne ihminen on niin itsekeskeinen, ettei hän pysty antamaan muille mitään silloinkaan, kun se menisi hyvään tarkoitukseen. Tein kuvan koska nykyään ihmiset tuntuvat olevan tällaisia aivan liian usein.


kuva

Nelli Honkela
Rahaa on vaikka lampaat söisi
2016
Akvarelli

Tarkoituksena oli kuvittaa vanha sananlasku nykyaikaisemmassa valossa. Nykyään rikkailla on varaa ostaa vaikka mitä turhuuksia vain näyttääkseen rikkautensa, joten vaikka lampaat eivät ole enää ajankohtaisia nykyisessä kaupunkielämässä, työssäni nuori rikas mies on silti ostanut sellaisen. Eikä häntä haittaa, vaikka uusi ostos syö hänen rahojaan, sillä sitä riittää vaikka toiselle lampaalle.


kuva

Fanni Ihalainen
Aidan takana ruohokin on vihreämpää
2016
Akvarelli


kuva

Lea Ala-Ilomäki
Rahan kiilto silmissä
2016
Akvarelli

Teoksen inspiraationa toimi sanonta ”rahan kiilto silmissä”. Teoksen keskiössä olevan henkilön kasvoilla on ahneuden maaninen katse.


kuva

Mimosa Isomäki
Pidä kukkaron nyörit kireällä
2016
Akvarelli


kuva

Jeremias Jokila
Syövä lammas
2016
Akvarelli

Sananlasku ”Rahaa on vaikka lampaat söisi.” Vihreä yhdistetään rahaan + ruoho on vihreää + lampaat syö ruohoa = Lammas syö rahaa.


kuva

Iiris Korjus
Raha ei puussa kasva
2016
Akvarelli

Sananlaskut ovat yleensä leikitteleviä ja huvittavia. Halusin työssäni kuvastaa samankaltaista ironiaa, jota ilmenee sananlaskussa ”Raha ei puussa kasva”. Niinpä tein rahastauneksijan koreilemaan rahapuu-nimisen kasvin edustalle. Tämä antaa kyseiselle sananlaskulle uudenlaisen merkityksen ja hassun näkökulman!


kuva

Veli-Matti Koskikallio
Kädet ristissä rikkaaksi
2016
Akvarelli

Ei kädet ristissä rikkaaksi tulla – vai tullaanko? Halusin näyttää, miten tämä sanonta ei päde tiettyihin henkilöihin yhteiskunnassamme.


kuva

Anniina Marjakangas
Hullulla on halvat huvit, idiootilla ilmaiset
2016
Akvarelli

Teoksen on inspiroinut kyseinen sananlasku, ja maalauksessa ovatkin sen hullu ja idiootti. Maalauksessa hullu tarvitsee jonkinlaisen materian, tässä tapauksessa puukon jolla viiltelee itseään, huvituksekseen, kun taas idiootti nauraa itsekseen hullun tekosille.


kuva

Juha Nguyen
Ei kädet ristissä rikkaaksi tulla
2016
Akvarelli


kuva

Janni Perttunen
Kun kolikko kirstuun kilahtaa, niin sielu taivaaseen vilahtaa
2016
Akvarelli

Teos pohtii ihmisten suhdetta hyväntekeväisyyteen ja sitä, mitä rahan lahjoittamisen perimmäiset syyt voivat toisinaan olla – ketään kuitenkaan syyllistämättä.


kuva

Suvi Reponen
Kyllä raha rahan löytää
2016
Akvarelli

Työn inspiraationa toimi sananlasku ”Kyllä raha rahan löytää”. Työn taustalla on ajatus siitä, miten raha yleensä päätyy vain harvojen valittujen käsiin ja pyörii pelkästään tässä pienessä etuoikeutetussa piirissä, jonka ulkopuolelle siihen kuuluvat eivät uskalla astua.


kuva

Julia Salonen
Ei pisara meressä tunnu
2016
Akvarelli


kuva

Rosanna Tengvall
Ei kaikki ole kultaa mikä kiiltää
2016
Akvarelli


kuva

Maria Tiihonen
Kävelevät peräkkäin kuin köyhän talon porsaat
2016
Akvarelli

Aluksi minun oli tarkoitus tehdä aurinkoinen kuva, jossa söpöt pikkupossut kirmailevat pellolla jonossa. Inspiraatio ei sitten kuitenkaan iskenyt, joten päätin kääntää koko idean päälaelleen. Niinpä syntyi teos, jossa suuret ja karun näköiset karjut marssivat teurastamoon töihin harmaassa maailmassaan. ”Köyhän talon porsaista” on kasvanut aikuisia, joiden ainoa keino selvitä on kituuttaa kamalissa työoloissa. Eikös se niin mene, että ironia on paras inspiraation lähde?


kuva

Tytti Tuomola
Matti Kukkarossa
2016
Akvarelli

Kuvastaa opiskelijan elämäntilannetta.